Nya former av avtal ska minska resandet på landsbygden

Det finns ett tydligt intresse av ett avtal som tecknas mellan kommun, region och stat innehållande åtgärder både för lokal service och hållbart resande, så kallat landsbygdmiljöavtal.Det var en av slutsatserna från forskningsprojektet RORiLand där det precis hållits slutseminarium.Ett 50-tal personer deltog i webinariet där forskarna gick igenom sina resultat av projektet.

I projektet studeras grannskapskontor och lokala mobilitetstjänster, som enskilda fenomen men särskilt när de sker i kombination, för att se hur de kan bidra till minskad pendling och bättre levnadsvillkor i landsbygder.

Forskningsresultaten stödjer sig bland annat på enkäter, workshops, intervjuer och insamlade data från olika appar där deltagarna fört resedagböcker och liknande. Syftet har varit att bland annat kartlägga hur resvanorna ser ut på landsbygden och hur man kan hitta lösningar för att minska resandet.

”En del i projektet handlar just om oresor som skiljer sig från andra projekt genom att titta på service och möjligheter att inte resa,” berättar Anders Roth, IVL Svenska Miljöinstitutet.

Grannskapskontor

Ett sätt att hitta lösningar på minskat resande var så kallade grannskapskontor, lokala kontor i närheten av hemmet som kan användas istället för att åka långt till jobbet och på det viset  minska resandet. Av enkäter och undersökningar var dock intresset lågt hos flertalet tillfrågade som fortfarande ser bilen som den bästa lösningen för resande i landsbygd.

”Det är kanske inte så överraskande slutsatser, men dessa resultat blir ändå ett verktyg att diskutera kring,” säger Hans Arby, Senior Researcher på RISE.

Landsbygdsmiljöavtal

Något som stack ut i forskningen var det stora intresset av så kallade landsbygdsmiljöavtal, det vill säga avtal som ingås mellan stat, kommun och region där man kan söka finansiering för att öka tillgängligheten på landsbygden och samtidigt också få ökad acceptans för klimatomställningen. Flera workshops, enkäter och intervjuer visade på ett stort intresse, både från invånare och myndigheter.

”Det känns som just landsbygdsmiljöavtalen faktiskt har snappats upp av flera regioner och är nånting som kommer leva vidare. Det känns väldigt roligt,” säger Emma Lund, Trivector Traffic.

Ingrid Lindkvist, projektledare, tycker att det ska bli spännande att följa fortsättningen av projektet när det gäller Landsbygdsmiljöavtal.

”Vi vet redan att en fortsättning är på gång i Västra Götaland och troligen även fler regioner.”

I samband med forskningen kring mobilitet på landsbygden listade man också ett antal förslag på möjligheter för att minska resandet på landsbygden.

Förslagen handlar främst om ökad lokal service som till exempel ekonomiskt stöd för att hålla igång livsmedelsbutiker, vårdcentraler och liknande, men också bättre digital tillgänglighet som utbyggt bredband.

Läs mer om projektet RORiLand HÄR.

Kontaktpersoner

Ingrid Lindkvist

Projektledare RoRiLand
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2023/10/ingrid_lindkvist_webb-150x150.jpg

Tobias Källqvist

Miljö- och klimatstrateg
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2022/04/tobias-kallqvist-2022-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?