IN Åmål – för dig på väg mot arbete

IN Åmål var ett treårigt projekt i Åmål som hade som mål att stärka tredjelandsmedborgare mot arbete och egen försörjning. Målet var att 300 tredjelandsmedborgare skulle delta i projektet varav 100 skulle vara i egen försörjning vid projektavslut.

Bakgrund till projektet

Idén till projektansökan inspirerades efter ett besök i Åre kommun. Åmål ville skapa ett förhållningssätt där alla nyinflyttade i kommunen ses som viktiga, oavsett var man kommer ifrån. Projektet kom till i en tid där kommunerna fick ta allt större ansvar över integrationen och efter år av erfarenhet skrevs en ansökan till AMIF.

–  Vi ville jobba med hela människan, då vi såg att det behövdes och att allt hänger ihop. Språk, hälsa, kunskap om Sverige och svensk arbetsmarknad, samt möjligheten att få komma ut på riktiga arbetsplatser såg som några viktiga nycklar för att lyckas med integration. Vi ville bygga ett team med bred kompetens som tillsammans formade och testade olika metoder som kunde vara framgångsrika för att fler utrikesfödda integreras på svensk arbetsmarknad, berättar Per Lundin, Verksamhetschef Åmåls kommun.

Träffpunkt trädgård

Redan när projektet startade såg projektmedarbetarna aktivitetshuset Ågårdens trädgård som en resurs i projektet. Första sommaren planterades blommor och grönsaker i pallkragar. Trädgården blev också en plats för utbildningar och möten med deltagare och medarbetare. Här genomfördes också möten med samverkanspartner.

Träffpunkt trädgård utvecklades utifrån deltagarnas vilja att träffas mer. Man behövde ett informellt sammanhang att ingå i och man ville träna svenska. Det var också en aktivitet som kunde genomföras även under rådande restriktioner eftersom man träffades ute med distans. Träffpunkt trädgård genomfördes en eftermiddag i veckan och innehållet var varierat, men grunden var att deltagarna skulle träffas under informella former och få träna svenska på ett prestigelöst sätt. Hälsosamordnaren var alltid med på dessa träffar tillsammans med pedagogen, men alla medarbetare som hade möjlighet deltog i Träffpunkt trädgård.

– Ibland satte vi lite frö, ibland hade vi papper och penna på framför oss samtidigt som vi pratade om saker som deltagarna funderade över, säger Tanja Vornanen, Hälsosamordnare.

Framgångsfaktorer

Framgångsfaktorer som projektet listar var bland annat: en trygg, varm och välkomnande mötesplats, bredden av professioner i projektmedarbetargruppen, språk/kulturstöd, ett aktivt och kontinuerligt kontaktskapande med arbetsgivare, utveckling av aktiviteter under projekttiden utifrån deltagarnas behov och introduktionskurser i kost och vård som stärkte deltagarnas motivation och kompetenser mot målet.

Resultat och goda exempel

Projektet drevs under 2020 – 2022 och under två tredjedelar av tiden fanns restriktioner som begränsade eller helt omöjliggjorde att aktiviteter kunde genomföras. Målet var att 100 personer av de 300 som var målet för personer som skulle få stöd av fonden skulle komma i egen försörjning under projekttiden. Resultatet blev att 190 personer deltog varav 57 personer kom ut i egen försörjning under projektperioden. Procentuellt nådde projektet det uppsatta målet.

Dialogen med företag under den senare delen av projektperioden främjade deltagarnas möjligheter till egen försörjning.

– Vi såg att en aktiv och rak dialog med företagare gav en mycket god respons, även när det gäller de arbetsplatsintroduktioner och yrkeskompetensbedömningar som gjordes. Företagen uppskattade att projektmedarbetarna följde upp och fanns med som ett aktivt stöd i till exempel en arbetsplatsintroduktion och att man levererade det man utlovat. I utvärderingarna fick medarbetarna ett mycket gott betyg, berättar Eva Lindgren, projektledare för IN Åmål.

Aktiviteterna som framför allt sticker ut är introduktionskurserna inom vård och kost. Dess intensivkurser startades p g a att många av deltagarna varit i Sverige sedan 2015 utan att ha fått något arbete eller arbetslivserfarenhet samt att de hade svårt att komma vidare inom SFI. Detta gjorde att deltagarna hade tappat energi och också i en del fall motivationen att kämpa vidare för att komma i egen försörjning. Behovet av personal inom kommunens äldreomsorg och kök är stort och detta kombinerat med deltagarnas intresse för att arbeta inom dessa områden gjorde att de satsade på intensivkurser mot dessa yrkesområden. Kurserna var på sju träffar och innehåll både teori och praktiska övningar. Ledarna hade båda sina ordinarie anställningar inom kommunen.

– De var helt fantastiska. De var engagerade, positiva och kompetenta – de visste vad de talade om. Detta lättsamma sätt att lära, som ett steg på väg mot en utbildning och eventuellt timanställningar – gav deltagarna så mycket kunskap på kort tid i ett positivt och lättsamt sammanhang. Det gav både motivation och kraft att jobba vidare – målet kändes inte så avlägset längre. Flera deltagare sökte jobb efter kursen, berättar Eva Lindgren, projektledare för IN Åmål.

Lärdomar och medskick till andra kommuner

Eva Lindgren, projektledare för IN Åmål berättar om lärdomar och medskick till andra kommuner.

Kommunen – även en informell roll

Först vill jag lyfta vikten av, som jag tror, att en kommun visar sig i fler skepnader. Självklart ska kommunen ha en formell roll, grunduppdrag, men sedan tror jag att det är otroligt givande om man även kan ha verksamheter som är mer informella som till exempel en mötesplats med en bredd av funktioner. Genom den informella funktionen så tror jag medborgarna känner mer tillhörighet med en plats, en större delaktighet, större ansvar, engagemang och förhoppningsvis också glädje.

Central mötesplats – olika funktioner

Ågården som var projektets aktivitetshus där utbildningarna, informella aktiviteter som pop-ups med information, introduktionskurser, möten, speeddating, läxhjälp mm blev en fantastisk mötesplats. Informationskontoret som var en viktig del på mötesplatsen där besökare fick hjälp med ”vardagsadministration” och vägledning för att sedan kunna klara sig själva blev en trygghet för deltagarna. Man visste var man kunde vända sig för att få hjälp.

Flexibilitet – lösningsfokus

Flexibilitet har varit ett ledord i projektet. Modellerna har anpassats under resans gång utifrån deltagarnas behov och vilja. Vi har också trots nedstängningar kunna genomföra aktiviteter, om än i en annan form. Ett exempel är ”Hälsa på svenska”. För att kunna möta deltagarna och påbörja tankarna runt hälsa och samtidigt främja deltagarnas möjligheter att träna svenska tog hälsosamordnaren och pedagogen promenader med deltagarna i centrala Åmål. Under promenaderna ställdes frågan ”Vem jobbar här?” när man kom till Folktandvården. Ett samtal runt detta som blev både lärande om Folktandvården och svenskaträning. Sedan gick man vidare till nästa stopp.

– Genom ”Hälsa på svenska” – att vi träffades under så kravlösa former gjorde att det blev lättare att bygga relationer. Promenaderna bidrog till att utbildningarna när de senare kunde genomföras blev ännu bättre. Deltagarna kände sig trygga med oss, berättar Tanja Vornanen, Hälsosamordnare.

Administration

Ordinarie personal har koll på kommunen, kultur, personal, förvaltningen – viktig kunskap att ha med på projektresan. I ett projekt är det fokus på utveckling och sammansättningen av personal är en nyckelfaktor för att driva ett projekt framgångsrikt.

Innan projektstart

Bädda för projektet, landa det hos ordinarie personal. Säkerställ en relevant styrgrupp med erfarenhet att sitta i styrgrupp – alternativt lägg in en styrguppsutbildning. När det gäller relevans – vad ska/kan man lyfta i styrgruppen? Tänka runt vilka grupper som kan främja arbetet bäst. Kanske en mindre styrgrupp och en referensgrupp med arbetsgivare?

Samarbeten

Främja samarbeten och kommunikation. Det är avgörande för hur man lyckas nå sina mål. Fokus på samarbeten (ej stuprör) och kommunikation ska vara långsiktig och genomsyra all verksamhet. Dela mera och se varandra och varandras verksamheter som resurser.

Synliggör

Det handlar om att synliggöra verksamheter, personer, aktiviteter både internt och externt. Det är mycket som görs som aldrig syns! Att synliggöra stärker både medarbetare, verksamheter och samhället i stort.

Projektet IN Åmål genomfördes 2020-2022 av Välfärds- och arbetsmarknadsförvaltningen, Åmåls kommun, med stöd av Asyl-, migrations- och integrationsfonden.

För att läsa mer om projektet gå in på In Åmål – Åmåls kommun (amal.se)

Se även filmen om IN Åmål: https://youtu.be/bb-1EYEVS34

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?